Alles over ecolabels
Om de wereld en zijn samenleving duurzamer te laten worden zullen grote veranderingen ins onze leefwijze moeten plaatsvinden. Daarbij zijn verschillende hulpmiddelen nodig en een daarvan is ecolabeling. Ecolabels zijn een gemakkelijk hulpmiddel om de duurzaamheid van een product te communiceren. Zodoende kan de consument kiezen tussen milieuvriendelijk en milieuonvriendelijke producten.
Ecolabels zijn een eerste stap richting een duurzame samenleving. De markt voor ecolabels blijft groeien en de meeste bedrijven willen ecolabels of worden gedwongen om een ecolabel te nemen. Dit wordt vooral veroorzaakt door het toenemende bewustzijn van de consument. Om een ecolabel te verdienen moet het hele productieproces duurzaam zijn. Ecolabels zijn daarom een uitstekend hulpmiddel om gemakkelijk de duurzaamheid van een product te communiceren. Om voor een ecolabel in aanmerking te komen moet een bedrijf aan bepaalde criteria voldoen. Voor ieder ecolabel gelden andere criteria. Als een product de controle van het ecolabel heeft doorlopen, het betreffende logo mag op het product geplaatst worden. Zodoende kan de consument kiezen tussen milieuvriendelijk en milieuonvriendelijke producten.
Welke ecolabels zijn er?
Hieronder is een selectie gemaakt van de belangrijkere ecolabels per continent weergegeven:
Later zullen meer links naar ecolabels volgen.